maandag 9 april 2012

Home sweet home!

Hallo,

vrienden van ons verhuisden enkele weken geleden naar hun gloednieuwe huis, dus het leek me wel een leuk idee om iets lekkers te maken voor deze grote stap: een huisje dus! Omdat ik het huis in 3D wilde "bouwen", bakte ik eerst een 4/4de cake in plaats van een biscuit. Dat zorgt meteen voor een stevigere constructie.

HOW TO?
4/4de cake (of ook wel quatre quart) wordt gemaakt met 4 ingrediënten:
- 250 g suiker
- 250 g boter (laten smelten)
- 250 g zelfrijzende bloem
- en tenslotte 4 eitjes

Alles goed mengen en in een voorverwarmde over afbakken op zo'n 180 graden. Ik liet mijn cake zo'n 45 minuten in de oven zitten, maar dat was dus wel met het dubbele van de ingrediënten: ik bakte een cake met het tweevoud van deze ingrediënten, omdat er nog wat meet- en snijwerk aan te pas diende te komen. Nadat de cake afgekoeld was op een rooster, sneed ik er een huisje uit (in verschillende lagen stapelen, met tenslotte het dak). Tussen de lagen smeerde ik wat botercreme en ook de buitenzijde smeerde ik af met botercreme (met kokossmaakje) zodat het geheel niet te droog werd. Uiteraard kan je ook andere smaken of vullingen gebruiken, zoals confituur.


Nadien werkte ik het huisje helemaal af met rolfondant. Ook de 'tuin' is gemaakt met suikerpasta. Om het reliëf van de bakstenen en het houtwerk in de fondant te krijgen, gebruikte ik de FMM structuurmatjes. Voor de details maakte ik wat groene royal icing (meer info daarover lees je hier) om de klimplant en de haag te versieren. De haag bestaat trouwens uit chocolade maltesers en het dak is gemaakt met lange vingers. Soms is het gewoon een kwestie van het niet te ver te gaan zoeken...


 

Ik wens hen alvast het allerbeste toe in hun nieuwe stekje!

Smakelijke groetjes,
de Bakmadam (alias bouwbedrijf van dienst :-)

2 opmerkingen:

  1. ~Ik vind da nu eens echt schoon sè. Ik kom regelmatig eens kijken en ben telkens aangenaam verrast!
    Knap werk

    BeantwoordenVerwijderen