woensdag 10 oktober 2012

Mascarpone + fruit = ... ?

Hallo,

Zondag vertelde ik al dat de Bakmeneer zijn verjaardag vierde. Ook voor hem wilde ik zondag dus graag iets lekkers maken. Na wat inspiratie opzoeken, werden het uiteindelijk twee dingen: alletwee met mascarpone en alletwee met fruit!

Het eerste dessertje werd een glaasje (want dat vind ik altijd zo chique staan!) met aardbeitjes! Duur deze tijd van 't jaar, maar voor een jarige mag dat wel, niet?


Het tweede werd een homemade appeltaart. Het was de eerste keer dat ik dit receptje uitprobeerde en het is echt gemakkelijk. Ik vond de taart best lekker, nogal aan de zware kant, en zeker niet te zoet.

Omwille van lekker-en-onmogelijk-om-te-mislukken, geef ik graag het receptje mee:
  • je maakt zelf een taartdeegje of gebruikt een kant-en-klare, wat ik deed, namelijk een kruimeldeegje
  • het deeg in de bakvorm plaatsen (eentje van circa 25 cm) en er gaatjes in prikken
  • vulling maken van 325g mascarpone, 100g suiker, het merg van een half vanillestokje, één voor één 2 eitjes toevoegen en tenslotte nog 100g bloem
  • de vulling in je deegje (bakvorm) gieten
  • 3 à 4 appeltjes snijden in schijfjes en ze op de vulling leggen
  • en voor de finishing touch: wat suiker met kaneel mengen en over de appeltjes strooien
 
 
Dit geheel mag ongeveer 50 minuten bakken in de oven op 170 graden. En als alles dan goed is gegaan, ziet je homemade mascarpone applepie er ongeveer zo uit:


Als je een zoetebek bent, voeg je best wat meer suiker bij. En uiteraard kan je nog andere variaties bedenken, met rozijntjes, noten, ...

Smakelijke groetjes en nog een dikke verjaardagszoen voor de Bakmeneer :-)
de Bakmadam

12 opmerkingen:

  1. wat heb je de bak meneer verwent zeg wat ziet het er heerlijk uit op de foto's en tevens recept erbij ook wij worden verwent ♥

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn zeker feestelijke toetjes, en de appeltaart ziet er ook verrukkelijk uit, ik heb nog nooit zo een appeltaart gemaakt met een vulling van mascarpone....zie ik leer hier weer wat nieuws ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die mascarpone in een taart, was voor mij ook de eerste keer, maar een aanradertje dus!

      Verwijderen
  3. Hmm je kent mij nog niet dan, al mijn baksels mislukken, vandaar toch liever mijn haaknaald en stikmachien. En kom ik lekker hier kijken om al die lekkernijen te bewonderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom gerust bewonderen, daar ben ik heel blij mee! Maar deze variant van de appeltaart krijg je zelfs met je ogen dicht gemaakt, dus als je toch nog eens een keertje wil proberen... :-)

      Verwijderen
    2. Hmm ik kan zelfs gekookte aardappelen laten mislukken :-) Nu ja, een mens moet niet alles kunnen hé (mijn troost als ik weer wat heb laten aanbakken, overkoken ...) gelukkig voor de kinderen is mijn man de kok in huis :-)

      Verwijderen
  4. Ik las je tip op mijn blog, deze taart lijkt me heerlijk en kan ik ook eens met noten proberen. Ik 'pin' jouw recept even, dan kan ik hem weer makkelijk terug vinden. Bedankt voor je tip, ik ben er blij mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pin gerust, wat deze kan volgens mij echt niet mislukken. Laat maar weten of de variant met noten ook lekker was!

      Verwijderen
  5. Man het water loopt me uit de mond als ik op jouw blog rondwandel ,,,,,hi hi Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ziet er heerlijk uit en waar krijg je dan het kant en klare taartdeegje.

    BeantwoordenVerwijderen